Hva koster en illustrasjon?

Desillustrert

23.1.2019

Jeg har gjesteforelest i noen år for illustrasjonsklassen på Høyskolen Kristiania i Oslo. Det er alltid veldig hyggelig å treffe studenter, og ekstra gøy er det når avgangsstudentene skal jobbe med egne prosjekter som siste del av utdanninga. Det betyr i prinsippet at jeg er så heldig å få sniktitte inn i det som fremtidas illustratører er interessert i akkurat nå.


Mine undervisningstimer kan handle om å finne muligheter til å utvide og strekke et prosjekt. Som for eksempel NORSKE HEMMELIGHETER som har utvikla seg fra å være en blogg til et konsept med utstillinger, teater, interaksjon i sosiale medier, en stor Instagramkonto, foredrag og muligheten til å undervise om akkurat dette.


I tillegg snakker jeg en del om profesjonalisering, inspirert av hverdagen som illustrasjonsagent hos ILLUSTRATØRENE . Hvordan legger man opp arbeidsdagen, hvordan brukes en prosjektbeskrivelse i praksis og hva koster egentlig en illustrasjon?


Spørsmål rundt pris er en geleklump det ikke er lett å få tak i. Den varierer, endrer form og farge ut i fra en del faktorer. Det finnes med andre ord ikke et fasitsvar.

Noen av de tingene vi har snakka om i klasserommet er tida det tar å lage en illustrasjon, bruksrettigheter, når er deadline: er det et hasteoppdrag? Bruker man timepris eller ikke… og hvordan blir både illustratøren og kunden fornøyd?


Jeg har samlet noen linker som inneholder svært nyttig informasjon jeg alltid anbefaler studentene å se på:


Jessica Hische har skrevet et blogginnlegg om sine generelle tanker rundt pris som kan være nyttig å lese. Hun har i tillegg inkludert et eksempel på en korrespondanse mellom illustratør og AD. Les her.


Når det gjelder bruksrettigheter og annet som er lurt å tenke på når man skal selge illustrasjon kan jeg anbefale å lese det Grafill skriver om kontrakt her. Du kan sakse til din egne kontrakt slik at du får den skreddersydd akkurat til ditt behov. Med en kontrakt vet både illustratøren og kunden hva som gjelder.


Tid og timepris kan man få et inntrykk av om man benytter Timepriskalkulatoren som tar hensyn til utgifter man vil ha som selvstendig næringsdrivende. Timepriskalkulatoren finner du her.


Noen ganger er det dog ikke lurt å tenke timepris. Videoen fra The Futur har mange gode eksempler på hvordan du skal tenke på at ditt arbeid er en verdi for kunden din. F.eks er en vanlig t-skjorte uten logo verdt hundrelappen du kjøper den for i butikken. Samme t-skjorte med en Nike-logo er verdt kanskje 499,-. Altså arbeidet ditt er verdt mye mer enn timene du har brukt på å lage f.eks en logo. Hva slags verdi gir arbeidet ditt for kunden din når de kan selge produktet sitt til fem ganger prisen med din tjeneste? Se videoen fra The Futur her.


Maria Piscopo gir tips til prisforhandling i denne videoen. Hvor stor forskjell er det på å si “Jeg fakturerer X kroner for jobben” og “En jobb som dette koster X” ?.. Se videoforedrag her.


En annen anbefaling er episoden «#3 Price Is Right» av podcasten Open for Business. Den finner du her.


Se også denne Ted Talk av Casey Brown som handler om å vite din verdi, sette en pris på den og be om det du mener du er verdt. Se her.


Husk også på konsumprisindeksen, en vare koster sjelden det samme år etter år… Konsumprisindeksen og en kalkulator for å regne den ut finner du her.


Kommunikasjonstrener Marianne Mørk Larsen snakker om både det å ha tanker om sin egen pris og verdi, samt hvordan man skal håndtere avslag, sette grenser uten å virke «vanskelig» i episode 10 av Frilanslivet «Å takle avslag med kommunikasjonstrener Marianne Mørk Larsen» Du finner episoden her.